کهنه یادداشت های یک جا مانده از عالم

کهنه یادداشت های یک جا مانده از عالم

دلتنگم
چه ساده گذشت آن دوران که صفا و صمیمیت در قلبمان موج میزد...
یارب من اشتباهی سوار شدم می خوهم پیاده شوم....
من از اولش اشتباهی بودم مرا به همان جا بازگردان...

حقیقت دستمال اشک

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶ ق.ظ


وقتی محمّد حنفیّه برای استقبال کاروان برگشته از شام، از مدینه خارج شد، صیحه ای بلند کشید و بی هوش شد و از اسب روی زمین افتاد. غلامش به سرعت خود را به امام زین العابدین (علیه السّلام) رسانید و ماجرا را به آن حضرت خبر داد.


امام سجّاد (علیه السّلام) در حالی که در دستش پارچه ی سیاهی بود و با آن اشک خود را برطرف می نمود از خیمه برون آمد… و هنگامی که وقایع کربلا را برای عمویشان محمّد حنفیه نقل می فرمود اشک می ریخت و با همان دستمال سیاه، اشک خود را پاک می نمود.[۱]


دستمال اشک مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی (ره)


فقیه مقدس، میرزاى تبریزى (قدس سرّه) مقید بودند که دستمال سیاهى را که مخصوص گریه بر اهل بیت (علیهم السّلام) بود، در روضه ها با خود حمل کنند و به ندرت این کار را فراموش مى کردند. گاهى اتفاق مى افتاد که مرحوم میرزا (قدس سرّه) بدون برنامه ریزى قبلى در مجلس روضه شرکت مى کردند و به همین سبب دستمال همراهشان نبود، ولیکن ایشان در مجالسى که خبر داشتند روضه برگزار خواهد شد، دو دستمال حمل مى کردند: یکى سیاه که مخصوص گریه بر مصائب اهل بیت (علیهم السّلام) بود و اشک هاى خود را با آن پارچه مخصوص سیاه پاک مى کردند و دیگرى دستمال سفیدى بود که مخصوص پاک کردن بینى و دهان مبارکشان بود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۵
دلتنگ مهدی(ع.کارمند)

نظرات  (۲)

"عزیزم استاد صفایی:گاهی اشک از مکاید شیطانه!میخواد مارو مغرور کنه!اشکی برا حسین(ع)ارزش داره که حسین(ع) را وارد زندگی ما کند!اگر روش ومنشت حسینی(ع)شد ان ارزش دارد!"

البته اینقدر اقا کریمه که اشک الکی های مارو هم میخره!راستی من میزنم به انگشترام!

پاسخ:
واقعا زیبا بود
قبول امام حسین علیه السلام انشاءالله کاکام
سلام
بسیااااااااااااااااااااااااااااااااااار سپاس از مطلب عاااااااااااااااااااالی تون.
اما خب باید این هم یادآوری بشه که چه نوع اشکی؟
البته در محضر شما بزرگواران بنده حقیرتر از اونی هستم که مطلبی رو عرض کنم اما خب صرفا جهت مرور با شما بزرگواران باید این موضوع هم مطرح بشه که:
اشک و اشک ریختن انواعی داره اینکه این اشک باید برای چی باشه؟به چه دلیلی باشه خیلی مهمه.
ماها گاهی اوقات از سر دلسوزی و ترحم  یه خاطر یه موضوعی گریه میکنیم!!!!!!!!!!!!و گاهی هم به هزار و یک دلیل دیگه.
اشک بر واقعه عظیم عاشورا،اشک بر مولاجان حسین (ع)،زمانی ارزش داره که ما بفهمیم عاشورا چه بود و حسین(ع) که بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا زینب(س) با آنکه عزیزان زیادی که هجده نفر از آنان از محارم ایشان بودند و با آن وضع تاسف بار به شهادت رسیدند در پاسخ به یزید فرمودند:من جز زیبایی ندیدم!!!!!!!!!!!
زمانی ارزش دارد که ماها بدانیم حسین زمانه ی ما کیه؟؟؟؟
یزید زمانه ی ما کیه؟؟؟
و شمران و ...
بنابراین گریه کنیم اماااااا با بصیرت گریه کنیم نه با ترحم(هر چند که اکثر روضه خوانان محترم ما صرفا به همین بعد تر حم انگیزی اکتفا کرده اند !!!!!!!!!!)
انشالله که در سایه ی لطف و کرم مولامون اباعبدالله الحسین(ع) عاشورا را خوب درک کنیم و حسینی گردیم و البته همچون زینب روشنگرانه سخن بگوییم و روش بینانه در غم مولایمان اشک بریزیم.
عرض تسلیت به مولایمان اباصالح المهدی (عج) و به تمامی شما بزرگواران.
اللهم عجل لولیک الفرج
یا حسین(ع)


پاسخ:
سلام بر شما
پاسخی در خور و شایسته بود
انشاءالله موفق باشید
با تشکر از شما و تسلیت این ایام 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">